Uudistuneet numeropalvelut

numeropalvelu

Puhelinluetteloiden aika on jo yli vuosikymmenen ollut auttamattomasti ohi. Luettelot korvasivat aikoinaan puhelinpalvelut ja niiden kulta-aikaa olikin kuluneet viimeiset kymmenen vuotta. Nykyään toiminta on joutunut muuttaa muotoaan paljonkin noista numeropalveluiden menestyksen vuosista, sillä internet ja älypuhelimet mahdollistavat nopean haun – lähes kaikki yritysnumerot tai palvelunumerot ovat nopeasti löydettävissä netistä eikä enää tarvitse soittaa kalliisiin numeropalveluihin. Lisäksi yhä useampi käyttää prepaid-liittymiä puhelimissaan sekä laittavat tietonsa salaisiToki niitä yhä tänäkin päivänä käytetään, sillä etenkin kiireessä on paljon kätevämpää soittaa numeropalveluun ja pyytää yhdistämään puhelu eteenpäin.

Suosituimmat numeropalvelut

118

Jo melko pitkään numeropalvelumarkkinoita ovat hallinneet kolme suurinta: 118, Fonecta ja Eniro. 118 palvelee numero- , nimi- ja osoitetietojen kanssa aivan ympäri vuorokauden. Puhelut yhdistetään eteenpäin asiakkaan niin halutessa ja yhteystiedot lähetetään myös tekstiviestinä. 118 on palveluista oikeastaan ainut, joka on säilynyt samanmuotoisena tietotekniikan murroksesta huolimatta.

Fonecta

Fonecta sen sijaan on muuttunut paljonkin. Luonnollisesti se yhä tänäkin päivänä tarjoaa numero- ja osoitetietoja, mutta palvelutarjontaan on lisätty hurja määrä muutakin. Karttapalvelu oli oikeastaan ensimmäinen askel kohti nykyistä Fonectaa. Tätä nykyä asiakaspalvelijoiden työ on muuttunut yhä enemmän siihen suuntaan, että heidän tulee etsiä tietoa kaikesta maan ja taivaan välillä asiakkaille. Asiakaspalvelijat etsivät tietoa, kuten aikatauluja, reittejä, aukioloaikoja, rekisteritietoja ja jopa menovinkkejä.

He voivat myös hoitaa asiakkaiden puolesta pöytävarauksia tai hotellivarauksia. Fonectan sivuilta löytyy nykyään aivan järjettömät määrät erilaista tietoa, johon asiakas pääsee käsiksi hyvin yksinkertaisesti – vain muutama vihjesana riittää ja tietoa alkaa suorastaan tulvia. Eri toimialoilta löytyy myös paljon tietoa – ei siis pelkästään numeroita tai osoitteita, vaan syvempää tietoa, kuten esimerkiksi ravintola-arvosteluita. Fonecta pyrkii selvästi kokoamaan asiakkaille kattavia ja laadukkaita tietopaketteja aiheesta kuin aiheesta. Toisaalta se saa sivun ajoittain vaikuttamaan epäselvältä ja raskaalta – tietoa on yksinkertaisesti niin paljon.

Oli miten oli, etusivulta on perinteisen tiedonhaun lisäksi mahdollista selvittää muun muassa seuraavia asioita: yrittäjälle tarjotaan mahdollisuutta selvittää ilmaiseksi asiakaspotentiaalinsa ja ohajata asiakkaat yrityksensä luokse suoraan verkosta. Näkyvyyttään voi myös testata maksuttomalla testillä, joka näyttää miten yrityksen tiedot näkyvät 14 eri verkkopalvelussa. Toimialoja voi hakea aakkosjärjestyksessä, kuten myös paikkoja, yrityksiä ja hakusanoja.

Fonecta on myös voimakkaasti edustettuna sosiaalisessa mediassa. Se löytyy Twitteristä, Facebookista, Youtubesta sekä Instagramista.

0100100

0100100 on Fonectan kovin kilpailija. Se on sisällöltään hyvin samankaltainen mitä palveluihin tulee. Samankaltaisia asioita on tarjolla niin kuluttajille kuin yrityksillekin, eikä hinnoittelussakaan juuri ole nähtävissä suuria tai ainakaan ratkaisevia eroja. Yksi selkeä ero Fonectaan nähden on se, että 0100100 tarjoaa myös ilmaisia merikarttoja asiakkaiden puhelimiin.

Jos mietitään 0100100 palvelua nettisivujen perusteella, valitsisimme ehkä kuitenkin sen, sillä sivusto on paljon yksinkertaisempi eikä vaikutelma näin ole sekava.

yhdistä, ole hyvä

Lopuksi

Itse emme tällä hetkellä käytä yhtäkään numeropalvelua kovinkaan aktiivisesti, sillä tietoa on niin helposti saatavilla myös itse hakemalla ja se on yleensä myös paljon halvempaa. Toisaalta on tilanteita, joissa numeropalvelusta on ollut paljon hyötyä: kiireessä kaupungilla juostessa on paljon helpompi soittaa numeropalveluun ja pyytää yhdistämään sieltä esimerkiksi haluamaansa ravintolaan. Numeropalvelu mahdollistaa tietyissä tilanteissa multitaskauksen ja miksei myös hiukan laiskotteluakin.